شنبه 29 اردیبهشت  
×   خانه   همه مطالب   ویدئو   اقامتگاه های بوم گردی
بستن
مطلب مورد نظر خود را بر اساس استان از روی نقشه انتخاب کنید.
نام استان:  مازندران

⚡ اربکله کجاست؟ | جاهای دیدنی + تفریحات (1402)

⚡ اربکله کجاست؟ | جاهای دیدنی + تفریحات (1402)

⚡ اربکله کجاست؟ | جاهای دیدنی + تفریحات (1402)


نویسنده: زهرا آذرنیوش
16 شهریور 1402

نزدیک ترین اقامتگاه ها و ویلا ها به ⚡ اربکله کجاست؟ | جاهای دیدنی + تفریحات (1402) جهت اجاره و رزرو



  • همه چیز درباره روستای اربکله :

روستای اربکله یا اربه‌کله، از روستاهای توریستی زیبای شمال ایران است و در منطقه‌ای خوش آب و هوا قرار دارد. موقعیت مرتفع این روستا، جایگاه ویژه‌ای به آن می‌دهد؛ چشم‌انداز روستای اربکله به جنگل‌های هیرکانی و دریای خزر، سبب دست‌یابی روستا به این جایگاه نزد گردشگران شده است. بسیاری از مناطق رامسر نیز از این روستا دیده می‌شوند. 

ارتفاعات اربکله

روستای اربکله

  • روستای اربکله کجاست؟

 آدرس : استان مازندران، 8 کیلومتری رامسر، دامنه کوه اربکله

روستای اربکله از روستاهای استان مازندران است و در فاصله 8 کیلومتری (15 دقیقه) شهر رامسر قرار دارد. فاصله این روستای توریستی زیبا تا سادات‌شهر نیز حدود 4 کیلومتر (10 دقیقه) است. موقعیت روستای اربکله رامسر از لحاظ جغرافیایی در ارتفاعات رامسر قرار دارد. این روستا، بخشی از توابع مرکزی رامسر است و جزو دهستان چهل شهید به شمار می‌رود.

 

روستای توریستی اربکله

روستای توریستی اربکله

  • مسیر دسترسی به روستای اربکله :

برای دسترسی به روستای اربکله ابتدا باید به استان مازندران بروید و مسیر رامسر را پیش بگیرید. سه مسیر برای دسترسی به روستای اربکله، وجود دارد. 
 یک مسیر آن از جاده آب گرم سادات‌شهر، می‌گذرد و به روستا می‌رسد. 
دو مسیر دیگر نیز از روستای کتالم می‌گذرند؛ یکی از مسیرها از جاده مارکوه و دیگری از میدان اصلی کتالم عبور می‌کند. 

جاده رویایی روستای اربکله

جاده رویایی اربکله

مسیر دسترسی به روستای اربکله در رامسر آسفالت است؛ اما استاندارد نیست. این مسیر همچنین پیچیدگی و ناهمواری‌های خاص خود را دارد. یکی از ویژگی‌های بسیار خوب این مسیر، زیبایی‌های طبیعی جذاب در مسیر جاده است. حیوانات بسیاری در این مسیر هستند که هم حیوانات اهلی را شامل می‌شوند و هم حیوانات وحشی. پس هنگام عبور از این جاده، در طول مسیر، مواظب خود باشید.

مسیر دسترسی از تهران به اربکله

مسیر دسترسی از تهران به روستای اربکله

  • درباه روستای اربکله :

اربکله ۵۰۰ متر از سطح دریا بالاتر است. این روستا آب و هوای مطبوعی دارد و طبیعت آن شبیه تکه‌ای از بهشت است که در مقابل چشمان گردشگران به نمایش درمی‌آید. هوای بسیار خوب منطقه، بهترین جا برای استشمام اکسیژن خالص برای ریه‌ها است. طراوات و شادابی درختان و شکوفه‌های بهاری چشم‌انداز زیبای روستا را چندین برابر زیباتر می‌کنند.

چشم انداز ویلا در اربکله

روستای توریستی اربکله

مردم روستای اربکله کشاورز و دامدار هستند؛ اما تعداد زیادی از زمین‌های آنها در اثر ساخت و ساز از بین رفته است. ویلاهای زیبا برای جذب گردشگران، از مهم‌ترین بناهایی است که در طبیعت این روستا ساخته شدند. 
اربکله رامسر روایت‌ها و داستان‌های جذابی دارد که بین اهالی آن رایج است. بزرگ‌ترهای روستا به این داستان‌های قدیمی تسلط دارند. شنیدن این روایت‌ها، برای گردشگران، جذابیت خاصی دارد. 

ارتفاعات روستای اربکله

چشم انداز زیبا از روستای اربکله

در روستای اربکله رامسر، درختان خرمالوی بسیاری وجود دارد که مردم روستا از آنها استفاده می‌کنند. برخی عقیده دارند نام روستا به علت وجود تعداد زیاد این درختان است. خواص درمانی بسیار میوه این درخت‌ها برای اهالی روستا، سلامتی و شادابی را به ارمغان می‌آورد.

  • وجه تسیمه نام روستا :

نام روستای اربکله در شهرستان رامسر در قدیم، ارباکله بود. این نام مانند دیگر نام‌های محلی روستاهای ایران، دارای وجه ‌تسمیه‌ای خاص است. در گویش محلی رامسر، به خرمالو «اربا» و به کوه، «کله» می‌گفتند. امروزه این نام‌ها کمتر به زبان محلی بیان می‌شوند. 
درخنان خرمالو بیشتر در دامنه کوه‌ها می‌رویند. این مسئله علت نام‌گذاری منطقه به اربه‌کله رامسر شد. نام روستا نیز از کوهستانی به همین اسم گرفته شده است. واژه ارباکله با گذر زمان به اربکله تغییر نام داد و به تدریج به طور رسمی برای این منطقه به کار رفت. 

روستای توریستی اربکله

روستای اربکله

  • آب و هوای اربکله :

اربکله جزئی از رامسر است و موقعیت جغرافیایی خاصی دارد. این منطقه زیبا تنها یک روستای ساحلی نیست؛ بلکه کوهستان‌های آن پوشیده از درختان جنگلی هیرکانی هستند. وجود این درختان، آب و هوای روستای اربکله را از دیگر شهرهای آن متفاوت می‌کند. تقسیم‌بندی هواشناسی، این منطقه را در ردیف شهرهای معتدل و مرطوب قرار می‌دهد.

ارتفاعات اربکله

روستای توریستی اربکله

وجود کوهستان در این منطقه، سبب ایجاد هوای سرد در آن می‌شود. بیشینه برودت هوا در این منطقه، در مقایسه با هوای ساحلی آن، قدرت کمی دارد. تابستان‌های روستای اربکله گرم و مرطوب هستند. رطوبت هوای منطقه تا جایی است که به سادگی روی پوست احساس می‌شود. زمستان‌های زیبا و پر از برف اربکله، چشم‌انداز آن را زیبا، رویایی و جذاب می‌کند. 

زمستان اربکله

زمستان روستای اربکله

  • بهترین زمان سفر به روستای اربکله رامسر :

فصل بهار و اوایل تابستان، بهترین فصل‌های سفر به روستای اربکله رامسر هستند. اول ماه فروردین تا اوایل مرداد به این روستا سفر کنید تا آب و هوای مطبوع و طبیعت زیبا و سرسبز را تجربه کنید و لذت ببرید. طبیعت زیبا و سرسبز روستا در فصل بهار، پرآبی چشمه‌سارها و رودخانه‌ها، شکوفه‌های رنگارنگ و عطر خوش آنها، درختان سر به فلک کشیده و طبیعت سرسبز جنگل‌، چشم‌انداز این منطقه را جذاب و توصیف‌ناشدنی می‌کند. 
هوای روستا در مرداد و شهریور رطوبت زیادی دارد و رطوبت آن شما را اذیت می‌کند. زیبایی‌ها و رنگارنگی طبیعت روستای اربکله در فصل پاییز هم جذاب و رویایی هستند؛ اما در این فصل دمای هوا کاهش می‌یابد و بارش باران جاده‌ها را لغزنده و خطرناک می‌کند.
فصل زمستان برای سفر به این منطقه مناسب نیست و جاده با بارش شدید برف بسته می‌شود. این منطقه بسیار برف‌گیر است و بارش برف در آن، از شدت زیادی برخوردار است.

پاییز اربکله

پاییز روستای اربکله

  • دیدنی‌های اربکله :

روستای اربکله طبیعت زیبا و جذابی برای ارائه به گردشگران دارد و گشت و گذار در آن، برای تقویت روحیه هر گردشگری مناسب است. 

1- کوه‌های اطراف اربکله :

قرارگیری روستا در دامنه کوه بر جذابیت طبیعت آن می‌افزاید. کوه اربکله یکی از دیدنی‌های روستا است. کسانی که اهل پیاده‌روی و یا کوه‌نوردی هستند، می‌توانند برای تماشای این جاذبه‌ طبیعی، از صعود به ارتفاعات این کوه لذت ببرند.

ارتفاعات اربکله

ارتفاعات اربکله

2- دریا :

نزدیکی روستای اربکله به دریا، به گردشگران این امکان را می‌دهد که از تماشای دریا و استفاده از تفریحات آن لذت ببرند و با گشت و گذار در ساحل، از تفریحات ساحلی موجود در آن بهرمند شوند. 

ساحل رامسر

ساحل رامسر

3- جنگل‌های سرسبز روستای اربکله :

جنگل‌های انبوه روستای اربکله و طبیعت سرسبز آن برای کسانی که جنگل‌نوردی را دوست دارند، جذاب و تماشایی است. این روستا گویی در بین جنگل سرسبز و دریایی آبی قرار گرفته و چشم‌انداز آن بی‌نهایت زیبا و تماشایی است. پیاده‌روی در جنگل و لذت هوای پاک، از علاقمندی‌های محبوب گردشگران در سفر به روستای اربکله است.  

جنگل اربکله

جنگل اربکله

4- ویلاهای روستای اربکله :

جنگل‌های روستای اربکله به علت ساخت و سازهای زیاد و ویلاسازی در آن، در سال‌های اخیر کاهش یافته‌اند. آپارتمان‌ها و ویلاهای موجود در این منطقه، چشم‌انداز رویایی دارند و برای بازدیدکننده‌ها جذاب هستند. آپارتمان‌ها و ویلاهای چندطبقه، چشم‌انداز جذابی از دریا و منطقه رامسر به نمایش می‌گذارند. 
 

چشم انداز ویلا در روستای اربکله

ویلا در روستای اربکله
 

5- دریاچه سد میجران :

دریاچه سد میجران در جنوب شرق رامسر، از دیدنی‌های نزدیک به روستای اربکله است. این دریاچه، چشم‌انداز بسیار زیبایی دارد و طبیعت اطراف آن بسیار تماشایی و جذاب است. 
این دریاچه در دل درختان جنگلی انبوه قرار دارد. سدی بر روی این دریاچه ساخته شده که بین دالخانی و اربکله است. پیاده‌روی و گذرندان اوقات در کنار دریاچه، از تفریحات جذاب و محبوب گردشگران در این منطقه است. 

سد میجران

سد میجران

6- آسمان شب اربکله :

تماشای آسمان شب روستای اربکله و ستاره‌باران رویایی آن، برای گردشگران بسیار تماشایی و جذاب است. شاید باور نکنید؛ اما دلبری ستارگان زیبا در آسمان شب این روستای زیبا، تماشای مهتاب و گوش سپردن به موسیقی مرغان شب، برای طبیعت‌گردان زیبایی وصف‌ناشدنی دارد.

چشم انداز شب در اربکله

چشم انداز اربکله در شب

7- آبگرم‌های منطقه :

آبگرم رامسر و آبگرم سنگ‌بن از دیگر چشمه‌های دیدنی نزدیک به روستای اربکله هستند. این چشمه‌ها برای درمان برخی دردهای جسمی و گوارشی استفاده می‌شوند. گردشگران سلامت با هدف درمان به این منطقه سفر می‌کنند و از تماشای دیدنی‌های آن لذت می‌برند.

چشمه آبگرم رامسر

آبگرم رامسر

 8- مرکز خرید آرامش :

گردشگرانی که به خرید علاقه دارند، مرکز خرید آرامش از جذاب‌ترین مکان‌ها برای خرید است. هنگام سفر به روستای اربکله می‌توانید به رامسر بروید و از خرید و گشت و گذار در این مرکز خرید لذت ببرید. این مرکز خرید بزرگترین مرکز خرید رامسر محسوب می‌شود. 

مرکز خرید آرامش در اربکله

مرکز خرید آرامش

  • تفریح در روستای اربکله :

سفر به روستای اربکله تفریحات جذابی دارد که بر طبق طبیعت روستا می‌توانید از آنها استفاده کنید و لذت ببرید. 

 عکاسی در طبیعت روستای اربکله :

تماشای زیبایی‌های دریای خزر، تفریحات ساحلی، گشت و گذار در طبیعت و جنگل‌های زیبای هیرکانی، پیکنیک و پیاده‌روی در طبیعت زیبای اطراف، ، عکاسی از مناظر زیبای روستای اربکله و حتی بازدید از زیبایی‌ها و جاذبه‌های دیدنی رامسر از تفریحاتی است که در روستای اربکله نصیب شما می‌شود. 

عکاسی در طبیعت

عکاسی در طبیعت

 تله‌کابین روستا :

تله‌کابین و استفاده از تفریحات آن، یکی از گزینه‌های جذابی است که پیش رو دارید. با طی حدود ۱۰ کیلومتر از روستای اربکله به تله‌کابین می‌رسید. این تفریح جذاب برای کسانی که اهل هیجان هستند، بسیار رویایی و خاطره‌انگیز است. هنگام استفاده از تله‌کابین، حتما عکس بگیرید که خاطره این لحظات جذاب را برای خود، ثبت و ضبط کنید.

تله کابین اربکله

تله کابین اربکله

استراحت در اطراف چشمه‌ها و رودخانه‌ها :

رودخانه‌ها و چشمه‌سارهای روستای اربکله که یکی از دل زمین می‌جوشد و بیرون می‌آید و دیگری از ارتفاعات آن سرچشمه می‌گیرد، از مکان‌های تفریحی جذاب گردشگران هستند. استراحت در کنار این پدیده‌های طبیعی، تماشای سرسبزی و زیبایی طبیعت در فصل بهار و گوش سپردن به موسیقی پرندگان، تجربه جذاب، هیجان‌انگیز و رویایی برای شما رقم می‌زند. 

کمپینگ در کنار رودخانه

کمپینگ در کنار رودخانه

  • امکانات رفاهی روستای اربکله :

روستای اربکله، امکانات رفاهی مناسبی برای پذیرایی از گردشگران دارد. این روستای زیبا از آب، برق، تلفن ثابت و امکانات تلفن همراه برخوردار است. فروشگاه‌های مناسبی در این روستا برای استفاده گردشگران تدارک دیده شده است. در این فروشگاه‌ها تقریبا تمامی نیازهای شما برآورده می‌شود.
فاصله روستای اربکله تا شهرهایی چون رامسر بسیار کم است؛ پس اگر چیزی نیاز داشتید و در روستا نبود، به راحتی به روستای اربکله می‌روید و نیازهای خود را تامین می‌کنید. در این روستا رستوران‌ها و مکان‌های اقامتی لازم برای استفاده گردشگران فراهم شده است؛ پس با خیال راحت به آنجا سفر کنید و لذت ببرید.

سد میجران

سد میجران
 

  • شکم‌گردی در اربکله :

شکم‌گردی و صرف غذا در رستوران، از اولویت‌های بسیاری از گردشگران است. اغلب طبیعت‌گردانی که به روستاهای ایران سفر می‌کنند، علاقمند به تست غذاهای جاهای مختلف کشور هستند. رستوران‌های روستای اربکله، انواع غذاهای محلی و ایرانی را برای گردشگران خود طبخ می‌کنند. انواع کباب، غذاهای دریایی و دیگر غذاهای شمالی معروف در این رستوران‌ها سرو می‌شود. 

غذای محلی روستای اربکله

غذای محلی در روستای اربکله

  • سوغات روستای اربکله :

روستای اربکله هم سوغات خاص خود را دارد. اگر به دنبال سوغاتی‌های خوراکی هستید، کلوچه‌های معروف رامسر، عسل، برنجک، ترشی و زیتون از مهم‌ترین خوراکی‌های روستای اربکله هستند. صنایع دستی چون نمدبافی، مرواریدبافی، بافت چادر شب و حصیر نیز از دیگر صنایع دستی مردم روستا هستند که به صورت سوغات این منطقه به گردشگران عرضه می‌شوند. 

کلوچه سنتی رامسر

کلوچه سنتی رامسر

  • اقامت در روستای اربکله :

بازدید از روستای اربکله رامسر در یک روز امکان‌پذیر است؛ اما گردشگرانی که به این روستا سفر می‌کنند، به علت طبیعت زیبا و آب و هوای مناسب آن، یک شب را در آنجا اقامت می‌کنند. این روستای توریستی مکان‌های متنوعی مانند ویلا، کلبه جنگلی، سوئیت و خانه های روستایی برای اقامت گردشگران دارد که بر طبق سلیقه خود از آن استفاده می‌کنند. 
خانه‌های روستایی اربکله، از مکان‌های اقامتی هستند که صاحبان آنها به گردشگران اجاره می‌دهند. این خانه‌های قدیمی سنتی با شرایط سنتی به گردشگران اجاره داده می‌شوند. رختخواب‌های سنتی برای اقامت در خانه‌ها تهیه شده است و گردشگران می‌توانند از آنها استفاده کنند. 

چشم انداز ویلا در روستای اربکله

چشم انداز زیبای اربکله از ویلا

ویلا و کلبه جنگلی اربکله

ویلا و کلبه جنگلی اربکله در دامنه کوه و بالای آن قرار دارند. با اجاره ویلا و کلبه جنگلی در اربکله رامسر، تماشای طلوع خورشید در هنگام صبح، به همراه چشم‌انداز کوه و جنگل را تجربه کنید و لذت ببرید.
برخی طبیعت‌گردان به کمپینگ در طبیعت علاقه‌ دارند؛ اما ایجاد کمپینگ در این روستا کمی دشوار است؛ زیرا شب‌ها هوای روستا سرد می‌شود. علاوه بر این، وجود حیوانات موذی در طبیعت روستا، آسایش را از شما سلب می‌کند. 

چشم انداز ویلا در روستای اربکله

ویلا در اربکله

  • دیدنی‌های اطراف روستای اربکله :

در سفر به روستای اربکله رامسر، علاوه بر تماشای دیدنی‌ها و چشم‌اندازهای روستا، از جاذبه‌های دیدنی رامسر هم بازدید کنید و لذت ببرید. 
سواحل زیبای رامسر، موزه مردم‌شناسی در شمال، قلعه مارکوه، کاخ مرمر رامسر، موزه عاج، موزه مردم‌شناسی شمال، دریاچه قو و جنگل‌های دالخانی از جاهایی هستند که تماشای آنها بسیار جذاب است و از گشت و گذار در آنها لذت می‌برید. روستای جواهرده از روستاهای توریستی معروف در اطراف روستای اربکله رامسر از دیگر دیدنی‌های زیبا و جذاب اطراف اربکله است.

موزه عاج رامسر

موزه عاج

با بازدید از روستای اربکله از گشت و گذار در طبیعت زیبای شمال ایران لذت ببرید. با تماشای جاذبه‌های دیدنی و منحصر به فرد این روستای زیبا، لحظاتی خاطره‌انگیز را برای خود رقم بزنید. 
 


منبع: ایران بوم گردی

دسته ها: استان ها مازندران مجله ایران بوم گردی

مکان در نقشه

ارسال دیدگاه



دیدگاه کاربران

نظری ثبت نشده است.

پربازدید ترین مطالب

تگ